Tudd meg az igazságot az édesítőszerekről!

Tudd meg az igazságot az édesítőszerekről!

Ebben a cikkben összeszedtük azokat az információkat, amelyeket mindenképpen tudnod kell a cukrokról és a különféle ízesítőszerekről.

 

A cukorból származó kalóriák alattomosan és megállíthatatlanul képesek felhalmozódni és lerakódni a legkellemetlenebb helyekre, hogy aztán tönkretegyék gondosan megtervezett diétádat vagy edzéstervedet. Sajnos a legtöbb boltban kapható élelmiszer tartalmaz valamilyen cukrot, akkor viszont mi lehet a megoldás? Ha odafigyelsz az étkezésre, bizonyára elolvasod a címkéket, amikor élelmiszert vásárolsz, és az összetevők közt gyakran találkozol olyan mesterséges édesítőszerekkel mint az aszpartám vagy a szacharin. A cukor e rejtélyes helyetteseit gyakran kárhoztatják tévesen nekik tulajdonított káros hatásaik miatt. Ezeknek a kritikáknak az alapját azonban főként a 70-es években végzett tudományos kutatások szolgáltatják. Azóta számos rangos egészségügyi tudományos intézmény is több ízben megerősítette, hogy az édesítőszerek többségének egészségre ártalmas mellékhatásai máig nem nyertek döntő bizonyítást. Két, valóban veszélyeket rejtő adalék létezik: a szukklaróz vagy más néven splenda, valamint az agávé nektár, de a kutatások szerint mértékkel fogyasztva ezektől sem kell különösebben tartanunk.

 

A MAGAS FRUKTÓZTARTALMÚ KUKORICASZIRUP

A magas fruktóztartalmú kukoricaszirup (high fructose corn syrup, azaz HFCS) kémiai szerkezetét tekintve megegyezik a sima kristálycukoréval. Egy 2004-ben megjelent tudományos beszámoló egyenesen a kukoricaszirupot tette az elhízás fő felelősévé. Kiderült, hogy a HFCS fogyasztása a hetvenes és a kilencvenes évek között több mint 1000 százalékkal nőtt. 2012-ben egy másik kutatás eredménye járta be a világot, amelyben azt is kimutatták, hogy a cukorbetegség jóval gyakoribb azokban az országokban, ahol nagy a kukoricaszirup-felhasználás. Hogy az egy főre jutó kukoricaszirup-fogyasztásban természetesen akkor is az Egyesült Államok álltak az élen, valószínűleg senkit nem lep meg, de vajon kitalálod, hogy melyik ország állt a dobogó második fokán? Bizony Magyarország, Szlovákiát, Kanadát, Bulgáriát és Argentínát is magunk mögé utasítva. Ennek oka természetesen az, hogy a kukoricaszirup nagy mennyiségben sokkal olcsóbban beszerezhető és még édesebb is, mint a cukor. Ezen kívül a fruktóz miatt hosszabb ideig eltartható, és megsütve ínycsiklandó barnás színt kölcsönöz az ételnek. Leggyakrabban ketchup, kekszek, sütik, öntetek és édes üdítők ízesítésére használják, hazánkban különösen nagy előszeretettel.

 

Még egy fontos megjegyzés. Hogy az ital formájában fogyasztott kalória még a szilárd formájúnál is veszedelmesebb, jól példázza az amerikai mezőgazdasági minisztérium kimutatása, mely szerint az amerikaiak átlagos napi kalóriafogyasztása a 70-es évek óta 24 %-kal nőtt. Nem gondolnánk, de ebből állítólag napi 450 kalória édes üdítőkből származik, és ilyen mértéknél sajnos teljesen mindegy, hogy kukoricasziruppal vagy más cukorral készült az ital. Az üzenet tehát: ha teheted, ne nagyon fogyassz édes üdítőket, mert sajnos – nem lehet elégszer hangsúlyozni – mi magyarok ebben is igencsak az élbolyban vagyunk.

 

ASZPARTÁM

Az aszpartám nevű mesterséges édesítőről valószínűleg mindannyian hallottunk már, hiszen számos népszerű termék édesítője. Találkozhatsz vele cukormentes feliratú alkoholmentes és alkoholos italokban, desszertekben, édességekben, lekvárokban, gyümölcs- és zöldségkonzervekben. Gyakran NutraSweet, Equal és Canderel néven szerepel az összetevők között. Sokan azonban nem tudják, hogy az aszpartám ugyanannyi cukrot és kalóriát tartalmaz, mint a sima cukor, a trükk megint csak annyi, hogy fajlagosan édesebb, ezért gyakran használják diétás üdítőitalokban. A Pepsi például diétás verziójában nem használ többé aszpartámot, mert nem akar bizalmatlanságot kelteni a fogyasztókban, akik amiatt aggódnak, hogy mivel a szervezet az aszpartámot formaldehiddé bontja, rákot okozhat. Az Amerikai Vegyészek Társasága azonban némileg fellépett a vádak ellen, mondván, hogy 3-4 deci gyümölcslé legalább annyira megemeli a formaldehidszintet, mint egy kis doboz szénsavas üdítő. Bár a mindennapokban a formaldehid szó hallatán a csípős szagú szövettartósító jut eszünkbe, nem kell pánikba esnünk, mert kis mennyiségben a testünkben is természetes módon termelődik az aminosavak előállításakor. A fölösleg, amit a szervezet mégsem használ fel az aminosavak előállításához, hangyasavvá bomlik, és a salakanyagokkal együtt távozik, vagy pedig a szén-dioxid és víz által teljesen lebomlik.

 

SZACHARIN

A szacharin az egyik leggyakrabban használt energiamentes szintetikus édesítőszer.

A 90-es években aztán az amerikai Nemzeti Toxikológiai Program és a Nemzetközi Rákkutató Ügynökség (IARC) behatóbban tanulmányozni kezdte az édesítőszert, majd kimondták a végső ítéletet: a szacharin nem rákkeltő. Ezen felbuzdulva aztán az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) leszedte a veszélyes adalékok listájáról. A szacharin rossz híre azóta is megmaradt, de a Floridai Egyetem egyik kutatója nemrég azt kezdte pedzegetni, hogy a szacharin nemhogy nem rákkeltő, de akár segíthet is a rák megelőzésében, mert a szacharintartalmú gyógyszerek talán képesek deaktiválni a rákot okozó fehérjét. Lehet, hogy az elkövetkező években még többet tudunk meg erről az édesítőszerről?

 

AGÁVÉ SZIRUP

Különlegesen neve és egzotikus megjelenésre csalóka lehet, hiszen az agávé nektár valójában nem más, mint magas fruktóztartalmú kukoricaszirup. Nagy népszerűségnek örvend, mert gluténérzékenyek is fogyaszthatják és alacsony a glikémiás indexe, ezért a diabetikus adalékok közé szokás sorolni. Nem árt azonban tudni, hogy azért alacsony a glikémiás indexe, mert glükóz helyett nagyrész fruktózból áll, annak is a folyékony formájából, amely tulajdonképpen így a legmagasabb fruktóztartalmú édesítővé teszi. Az agávé növény édes ízéért egy inulin nevű poliszacharid felel, amelynek valóban vannak jótékony hatásai. Feldolgozása során azonban a benne lévő enzimek az inulint irgalmatlan magas koncentrációjú fruktózra bontják. Tanulság: A mértéktelenül fogyasztott agávé vagy más magas fruktóztartalmú édesítők felboríthatják az egészséges anyagcserét. A tanács a régi: nem kell démonizálni, de tarts mértéket!

 

SZUKRALÓZ

A szukralóz vagy splenda nulla kalóriát tartalmaz, viszont a szacharinnál kétszer, az aszpartámnál háromszor, az asztali cukornál pedig sokszázszor édesebb. Egy tanulmány szerint ráadásul káros hatásai lehetnek a szervezetre! Korábbi kutatásokban arra jutottak, hogy a szukralózt a szervezet nem képes megemészteni, de a legfrissebb eredmények cáfolják ezt. A szukralóz igenis lebomlik, de tény, hogy a folyamat során legalább 50 %-kal csökken a jótékony gyomorbaktériumok száma, így bizonyos gyógyszerek hatását gyengíti, mivel csökkenti a gyomor felszívó kapacitását. Amikor pedig főzésre vagy sütésre használjuk, a szukralóz kloropropanol nevű toxikus vegyületekre bomlik. Fogkímélő és diabetikus jellege miatt azonban nagyon gyakori cukorhelyettesítő, elsősorban cukorkákban, édességekben, konzervekben, befőttekben találkozhatsz vele.

 

ÚJ ALTERNATÍVÁK: A CUKORALKOHOLOK

A cukoralkohol szintén számos cukormentes élelmiszer kedvelt édesítője, amely poliol nével sok gyümölcsben és zöldségben a természetben is előfordul. A termékcsomagoláson és önmagában is általában az eritriol, glicerol, izomalt, laktit(ol), mannit(ol), szorbit(ol), xylit(ol) vagy a hidrogénezett keményítő-hidralizátumok feliratokat érdemes keresned. A tudomány mai állása szerint ma ők képviselik az egyik „egészséges” alternatívát az egyéb mesterséges édesítőkkel szemben, mivel könnyen energiává alakíthatók anélkül, hogy inzulinválaszt váltanának ki, mert a glükóz és a kalóriadús cukrok feldolgozása jelenlétükben lassul. A cukoralkoholok kalóriatartalma grammonként 0-3 között mozog az asztali cukor grammonkénti 4 kalóriájával szemben. (A csomagoláson feltüntetett nettó kalóriaérték a kalóriát tartalmazó szénhidrátokat jelöli. Ez alapján: összkalória – rost – cukoralkohol = nettó kalóriaérték.)

Természetesen a cukoralkoholok fogyasztását sem szabad túlzásba vinnünk. Jó hír viszont, hogy a cukoralkoholok a sima cukorral és sok édesítővel ellentétben nem károsítják a fogaidat.

Hírlevél

Sikeres feliratkozás!
Keress minket!
Facebook YouTube